پلنتاریوم رقیب آکواریوم

در این مقاله می‌کوشیم تا شما خوانندگان محترم را با کاربردها و مزایای استفاده از آکواریوم  آشنا نموده و به معرفی پلنتاریوم به‌عنوان رقیب آکواریوم می‌پردازیم و از مزیت‌های آن نسبت به آکواریوم خواهیم گفت پس در ادامه با ما باشید.

علاقه و وابستگی به طبیعت به‌ویژه دنیای زیر آب در انسان، ریشه در فطرت او داشته و با گذر زمان با دور شدن انسان از طبیعت منجر به بروز یک خلأ و گسستگی در او شده است. در گذشته‌های دور و فرهنگ های کهن به ویژه در ایرانیان باستان آب را سرچشمه حیات خجستگی، خوش‌یمنی و برکت می‌دانستند و در اندیشه ایشان، آب نماد روشنایی و پاکی به شمار می‌رفته است.

انسان مدرن جهت رهایی هرچند کوتاه از تنش‌های زندگی در تلاش است تا این خلأ را با کشاندن گوشه‌هایی از طبیعت به محل زندگی و کار خود پر کند به همین منظور به هم‌زیستی با گیاهان، حیوانات و دیگر نمادهای طبیعت روی آورده است تا با تماشای آن‏‌ها علاوه بر احساس آرامش، گذر زمان را برای خود دل‌نشین‌تر نماید. رابطه انسان‌ها و طبیعت با پیشرفت و توسعه شهرنشینی کاهش‌یافته که همین امر باعث شده استرس در زندگی روزمره چندین برابر شود.

استرس توازن انرژی بدن را برهم زده و سلامت جسم را به خطر می‌اندازد به همین دلیل افراد با روش‌های گوناگونی مانند؛ مدیتیشن، ورزش، خواب، مطالعه و نگهداری حیوانات خانگی سعی می‌کنند بر استرس خود غلبه و آن را کنترل و یا خنثی نمایند.

پلنتاریوم چیست؟

پلنتاریوم (‏Plantarium) یک زیست‌بوم (‏Ecosystem) طبیعی برای علاقه‌مندان به طبیعت است که می‌خواهند از ترکیب شگفت‌انگیز گیاهان، ماهی‌های ظریف و زیبا و آب (‏منشأ آفرینش) بهره‌مند شوند. واژه پلنتاریوم اولین بار در کشور «آلمان» مورداستفاده قرار گرفته و در پلنتاریوم ‏‏های ساخته‌شده در آن کشور از بستر آکواریوم گیاهی استفاده می‌شده که علاوه برافزایش هزینه به دلیل گران بودن بستر آکواریوم، در صورت تکان خوردن و جابه‌جایی تنگ؛ از بستر تنگ غبار بلند شده و در هنگام تنفس ماهی‌ها این غبار به همراه آب وارد آب‌شش آن‌ها شده که باعث مرگ آن‌ها می‌شد.

غبار ته ‏نشین شده بر روی گیاه علاوه بر بستن روزنه‌های روی برگ، مانع رسیدن نور و فتوسنتز در گیاه شده و گیاه پس از مدتی بین رفتن خواهد رفت. به دلیل وجود این ضعف‏ها ما در مجموعه تنگیتو یا تهران پلنتاریوم تلاش خود را بر روی محصولی ارزان و پایدار متمرکز کردیم که درنهایت موفق به ابداع پلنتاریوم با بستر شنی شده و در حال حاضر محصولات خود را در اندازه‌های مختلف و باقیمت‌های متنوع به مشتریان عزیز خود عرضه می‌کنیم.

پلنتاریوم از پنج بخش شامل تنگ شیشه‌ای، گیاهان آبزی، ماهی و بستر تشکیل‌شده که هرکدام در این اکوسیستم نقش اساسی ایفا می‌کند.

تنگ شیشه‌ای: تنگ به‌عنوان محیط اصلی زندگی موجودات زنده داخل پلنتاریوم انجام‌وظیفه می‌نماید.

گیاهان آبزی: گیاهان کاشته شده در بستر وظیفه فیلتراسیون، تصفیه‌کننده آب و تولید اکسیژن برای سایر موجودات داخل پلنتاریوم بر عهده‌دارند.

ماهی: ماهی‌ها تولیدکننده دی‌اکسیدکربن و کود موردنیاز گیاهان بوده و از اکسیژن تولیدشده توسط گیاهان استفاده می‌کنند.

آب: به‌عنوان محیط پیرامونی برای موجودات زنده در تبادل عناصر موردنیاز موجودات زنده داخل پلنتاریوم نقش اساسی بر عهده دارد.

بستر: به‌عنوان تثبیت‌کننده گیاهان و بخشی از فیلتراسیون بیولوژیکی ایفای نقش می‌کند.

گیاهان افزون بر زیباسازی چشم‌انداز پلنتاریوم، محیطی امن و طبیعی را برای ماهی‌های درون آن‏ به وجود می‌آورند؛ از آن‏ مهم‌تر توانمندی گیاهان برای متعادل‌سازی محیط پلنتاریوم و زدودن گازهای زیان‌بار موجود در آب و آزادسازی اکسیژن است. گیاهان در Plantarium جایگزین فیلتراسیون آکواریوم شده و با جذب مواد دفعی و فضولات ماهی‌ها باعث اصلاح پارامترهای شیمی آب، تمیزی و شفافیت آب‌شده و از این مواد عالی به‌عنوان کود مناسب برای رشد و نمو خود استفاده نموده و موجب پایداری چرخـه حیات در پلنتاریوم می‌شوند.

در پلنتاریوم از هیچ‌گونه گیاه مصنوعی استفاده نمی‌شود و گیاهان با عمل فتوسنتز در روز، دی‌اکسیدکربن و مواد مغذی درون آب را گــــرفته و با استفاده از نور اکسیژن موردنیاز تنفس ماهیان را به‌صورت محلول در آب تولید و در اختیار آن‏‌ها قرار می‌دهد. با توجه به تحرک کمتر ماهی ها در طول شب، نیاز آنها به اکسیژن کاهش یافته و اکسیژن محلول در آب‌ پاسخگوی نیاز آنها می باشد.

لازم به ذکر است همه موارد گفته شده به‌تناسب حجم ماهی، حجم آب موجود و حجم پوشش گیاهی در پلنتاریوم بستگی دارد.

کاربردها و مزایای آکواریوم و پلنتاریوم

در تحقیقات بسیاری تأثیر شگفت‌انگیز نگهداری حیوانات خانگی در کاهش استرس ثابت‌شده است که برحسب نوع و شرایط نگهداری این حیوانات، تأثیر آن متغیر است. بسیاری از افراد به دلایل مختلف ازجمله نداشتن فضای کافی، نیاز برخی حیوانات به مراقبت‌های ویژه، محدودیت جسمانی شرایط نگهداری حیوانات و پت ‏ها (حیوانات خانگی) را نداشته و علیرغم علاقه به نگهداری از حیوانات خانگی توانایی نگهداری آن ها را ندارند.

در بین حیوانات خانگی، موجودات آبزی به‌ویژه ماهی‌ها به دلیل تنوع در طرح، رنگ و شرایط نگهداری بالاترین جایگاه را در میزان اثرگذاری در صاحبان خود دارند؛ تماشای جنب‌وجوش، بازی، تغییرات رنگ، رشد ماهی‌ها یک نوع گسستگی یا حواس‌پرتی آنی به وجود آورده که می‌تواند با ایجاد حس طراوت موجب تقویت ذهن، آرامش اعصاب و کاهش استرس در زندگی پرتنش افراد شود.

نگهداری از موجودات آبزی و ماهی‌ها محدودیت خاصی نداشته و با توجه به محل آن از محیط‌های مسکونی، اداری، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها گرفته تا منازل کوچک می‌توان انواع گونه‌های آن را در محیط کوچک و بزرگ از تنگ گرفته تا آکواریوم نگهداری کرد و این در حالی است که فواید نگهداری آن فواید بستگی به بزرگی و کوچکی آن ندارد. آکواریوم‌ها و تنگ‌های کوچک ماهی می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای حیوانات خانگی دیگر باشند.

بر اساس تحقیقات منتشر شد تماشای پانزده دقیقه به مناظر طبیعی آبی از آکواریوم گرفته تا سایر انواع آن، می‌تواند انسان را چهل و هشت ساعت شاداب نگه دارد و باعث تمرکز و افزایش سطح یادگیری آنان گردد. آکواریوم به‌عنوان یک عنصر آرایه‌ای که علاوه بر ویژگی نمایشی، خصلت طبیعی بودن را نیز به همراه دارد، می‌تواند در زیباسازی محیط مؤثر باشد و در مکان‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت از آن‏ استفاده نمود.

استفاده از آکواریوم به‌عنوان عنصری زنده در طراحی منازل و ادارات و تماشای آن به میزان دوازده درصد موجب کاهش اضطراب در افراد گردیده و موجب کاهش تنش‌های عضلانی و میزان نبض در سالمندان می گردد به همین دلایل استفاده از انواع مناظر آبی روزبه‌روز در حال گسترش بوده و یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی است. افراد بسیاری در محیط شخصی و کاری خود دارای آکواریوم بوده و نگهداری از Aquarium را مستلزم داشتن اطلاعاتی در مورد اجزاء آن‏، طرز آماده‌سازی و نصب، تغذیه، پرورش و تکثیر آبزیان موجود در آن‏ و یا اطلاعاتی ساده و اولیه درباره خواص آب و شرایط محیطی مناسب انواع ماهی‌ها و گیاهان آبزی می‌دانند که امری زمان‌بر بوده و نیازمند صرف هزینه است.

همان‌طور که در بالا اشاره شد علیرغم مزیت‌های نگهداری از آکواریوم و ماهی‌های زینتی به‌جای سایر حیوانات خانگی بسیار زمان کافی و شرایط نگهداری آکواریوم را نیز ندارند به همین منظور ما در مجموعه تنگیتو اقدام به ساخت پلنتاریوم با بهترین کیفیت، ارزان‌ترین قیمت، ارائه مشاوره و خدمات نموده‌ایم.

(برای آشنایی بیشتر با آکواریوم با مطالعه مقاله آکواریوم از صفر تا صد با ما همراه باشید)

مزیت‌های پلنتاریوم نسبت به آکواریوم

پلنتاریوم با توجه به ابعاد و ویژگی‌های خاص آن دارای مزیت‌های بسیاری نسب به آکواریوم است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

    • سهولت درراه اندازی: به همراه پلنتاریوم راهنمای راه‌اندازی چندخطی ارائه می‌گردد که راه‌اندازی پلنتاریوم را در کوتاه‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن می‌سازد.
    • نگهداری آسان: نگهداری آکواریوم نیازمند داشتن حداقل اطلاعات اولیه فنی است و این در حالی است که برای نگهداری پلنتاریوم به این اطلاعات فنی نیازمند نبوده و تمامی اطلاعات موردنیاز در راهنمای نگهداری همراه آن ارائه می‌گردد.
  • نظافت آسان: سرویس و نگهداری پلنتاریوم بسیار آسان بوده و مثل آکواریوم نیازمند صرف هزینه و زمان بسیاری نبوده و با صرف پنج دقیقه نظافت آن به‌سادگی امکان‌پذیر است.
  • سهولت در جابه‌جایی: به دلیل جمع‌وجور بودن و نوع بستر شنی (سنگین بودن) جابه‌جایی و حمل‌ونقل پلنتاریوم به سهولت امکان پذیر است.
  • تنوع در مدل و قیمت: پلنتاریوم در انواع مدل‌ها و باقیمت‌های متنوع تولید شده و قابل عرضه به مشریان عزیز می باشد.
  • اصلاح و بازسازی آسان: در صورت نیاز به بازسازی با انتقال پلنتاریوم به فروشگاه بازسازی آن در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه امکان پذیر است.
  • پلنتاریوم هدیه‌ای فاخر: ترکیب زیبای و ظریف گیاهان با ماهی‌ها، پلنتاریوم را به ایده ای نو و هدیه‌ای فاخر برای آنان که دوستشان دارید تبدیل کرده است.

در انتها برای افراد مبتدی که تمایل به نگهداری موجودات آبزی دارند؛ توصیه می‌کنیم با خرید پلنتاریوم، ضمن کسب تجربه در خصوص نگهداری موجودات آبزی، توانایی خود را در نگهداری آکواریوم مورد ارزیابی قرار داده و از صرف بسیاری هزینه‌های محتمل پیشگیری نمایند.

با سپاس از اینکه سایت تنگیتو را برای مطالعه این مقاله انتخاب کردید

مقالات مرتبط با: پلنتاریوم رقیب آکواریوم

لطفا ما را با ارسال دیدگاه های خود در بهبود مطالب یاری نمایید.

2 نظر در “پلنتاریوم رقیب آکواریوم

  1. زهرا گفت:

    جالب بود

    1. سلام
      خوشحالم مورد پسندتون بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه